پارچه های نخی

پارچه های نخی یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین پارچه ها در صنعت نساجی می باشند. این پارچه به خاطر ویژگی های مثبت بسیاری که دارد برای موارد مختلف مورد مصرف قرار می گیرد. پارچه نخی در ضخامت های مختلف و گرماژ های متنوع تولید می شود. بر اساس ضخامت و گرماژ و کیفیت و تکمیل الیاف و پارچه، کاربرد و قیمت پارچه تعیین می شود. در ادامه ویژگی پارچه های نخی را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

https://parchedaran.ir/wp-admin/post-new.php

ویژگی های پارچه نخی

پارچه نخی یا پنبه ای ویژگی های مثبت زیادی دارد که این پارچه را برای فصول و مناطق گرمسیر قابل استفاده می کند.

https://ircloth.ir/wp-admin/post-new.php

الیاف

الیاف پارچه های نخی از گیاه پنبه تولید می شوند. الیاف پنبه یکی از پرمصرف ترین الیاف در دنیا می باشد. بر اساس کیفیت و ضخامت نخ های پنبه ای کاربرد آن ها مشخص می شود. الیاف پنبه ای با ضخامت زیاد برای فرش و گلیم مورد استفاده قرار می گیرد. الیاف نازک تر و ظریف تر برای بافت پارچه های مختلف مصرف می شود. به عنوان مثال برای بافت پارچه چلوار از الیاف ارزان قیمت پنبه که کیفیت پایین تری دارند استفاده می شود. اما پارچه های نخی یا پارچه های پنبه ای از الیاف با کیفیت بالا و بسیار ظریف بافته می شوند.

تکمیل که یکی از مراحل نهایی تولید پارچه است تاثیر زیادی روی ظاهر نخ و پارچه تولید شده دارد. پارچه ارگاندی درخشان ترین پارچه پنبه ای، به خاطر تکمیل اسیدی که در مراحل پایانی تولید دارد، جلوه درخشان و براقی دارد.

الیاف پنبه ای ویژگی های مثبتی مانند جذب بالای رطوبت، استحکام بالا در حالت خیس، رنگ پذیری بالا و نرمی و لطافت دارد. علاوه بر این پارچه های نخی به سادگی چروک می شوند و فقط با اتوکشی و بخار صاف می شوند. برخی از تولید کنندگان برای رفع این مشکل، الیاف پنبه را با پلی استر، اکریلیک و پشم ترکیب می نمایند. همچنین الیاف پارچه های نخی آبرفت زیادی نیز دارند. از دیگر ویژگی پارچه نخی می توان به گوله نشدن و پرز ندادن پارچه اشاره کرد.

بافت

پارچه های نخی به روش های متنوعی بافته می شوند. معمول ترین شیوه بافت پارچه های نخی، بافت ساده متقارن است. این بافت همان بافت تار و پودی ساده است که از دو دسته نخ تار و پود تشکیل شده است. تراکم بافت و نخ های این پارچه تاثیر زیادی به روی خنک بودن یا نبودن پارچه می گذارد. در صورتی که تراکم بافت پارچه کم باشد، هوا از میان تار و پود آن به راحتی عبور می کند. در این صورت پارچه خنک و مناسبی برای تابستان خواهد بود. این ویژگی پارچه نخی برای تابستان های گرم بسیار کارآمد است. باعث عبور هوا، خنکی و کاهش تعریق بدن می شود. در صورت تراکم بیشتر پارچه، منافذ بین تار و پود کمتر می شود و پارچه کمی گرم و برای پاییز مناسب خواهد بود، مانند پارچه کتان نخ.

یکی دیگر از روش های بافت پارچه نخی (پنبه ای) روش گردباف می باشد. در این روش که برای بافت پارچه های کشی، برخی توری ها و تریکو استفاده می شود هر دو طرف پارچه بسته می باشد و پارچه دولای باز ندارد. پارچه های گردباف پنبه ای با ضخامت کم و متوسط با نام پارچه تریکو نخ پنبه و با ضخامت متوسط و زیاد با نام دورس در بازار موجود می باشد.

الیاف پنبه

ایستایی

پارچه های نخی معمولا پارچه های لخت، ریزش دار و سبکی هستند. ایستایی این پارچه ها در بعضی موارد آهاردار است که با اولین شست و شو آهار آن ها از بین می رود. اگر الیاف پارچه نخی کاملا پنبه ای نباشد و با الیاف مصنوعی ترکیب شده باشد، پارچه کمی محکم تر و آهار دار می شود. در این نوع پارچه ها، آهار با شست و شو نیز از بین نمی رود. پارچه های نخی برای پوشاک بهار و تابستان و پاییز مناسب هستند. تراکم الیاف و بافت پارچه به روی ایستایی آن تاثیرگذار است. پارچه های کم تراکم لخت تر و پارچه های تراکم بالا محکم تر و ایستایی کتی دارند. پارچه های نخی که معمولا آنها را میشناسیم و سبک و لطیف هستند اغلب دارای تراکم 35 در 35 تا 45 در 45 می باشند.

برای خرید و فروش انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن سفارش:

واتساپ : 09930699356

           09169558627  

تلگرام: @parchehdozan

ایمیل :Akbar.z1351@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما