قصه عجیب درباره بازار پارچه مشکی ایران این است که عمده بازار آن در اختیار کشورهایی همچون اندونزی، ژاپن و کره جنوبی است که اتفاقا شاید خود این کشورها مصرف‌کننده جدی این نوع پارچه نباشند. علت اصلی هم به گفته فعالان صنعت نساجی، نبود دانش فنی و ماشین آلات مربوطه است. در این یادداشت به برخی از سوالات مهم پیرامون تولید چادر پاسخ داده شده است.

تولید پارچه چادر مشکی توسط کدام کشور آغاز شد؟

اولین تولید کنندگان پارچه چادر مشکی سوئیسی‌ها بودند که با اسم «کلوکه» در بازار ایران شناخته می‌شدند. البته آنها پارچه چادری نبودند؛ نوعی پارچه لباسی مشکی بودند که به‌عنوان چادر استفاده می‌شدند. بعد از جنگ جهانی دوم، ژاپن بود که عرصه تولید چادر را به‌دست گرفت و سال‌های طولانی‌تری را نسبت به سوئیس در زمینه تولید چادر مشکی گذراند. بعد از ژاپن، کره وارد رقابت شد و این تکنولوژی را از ژاپن گرفت، تولید چادر را توسعه داد و هنوز هم موفق است؛ یعنی درحال حاضر، اکثر چادرهای مصرفی خانم‌های ایرانی، جنس‌های کره‌ای هستند.

اولین تولید کنندگان پارچه چادر مشکی سوئیسی‌ها بودند که با اسم «کلوکه» در بازار ایران شناخته می‌شدند.

بلک چادر یا عبایی؟!

در دنیا چادرهایی با نام‌های مختلف وجود دارد که تولیدکننده‌ها براساس فرهنگ و آداب و رسوم هر کشور آن را تولید می‌کنند. نوعی از آنها، بلک چادرها یا همان چادرهای مشکی هستند که همه دنیا هم آن را دقیقا به همین اسم می‌شناسند. یک نوع از اینها، پارچه‌های کاملا مشکی هستند که فقط خانم‌های ایرانی در ایران یا بر سر ایرانی‌هایی که برای زیارت به کشورهای سوریه، عراق و عربستان رفته‌اند، دیده می‌شوند. اینها در واقع نوعی چادر سنتی با فرهنگ ایرانی هستند و پارچه‌شان حاشیه دارد.

نوع دیگر چادرها، عبایی هستند که از روز اول تولیدشان، با هدف و برای مصرف ایران نبوده اما اخیرا مورد استقبال ایرانی‌ها قرار گرفته است. چادرهای عبایی، حاشیه ندارند و همه آن را به این اسم می‌شناسند. تقریبا به شکل لباس و نوعی مانتو هستند. این لباس، نوع‌‌های مختلفی دارد که حالا دیگر به گوشمان خیلی آشناست؛ لبنانی، ملی، دانشجویی، عربی و… که با زیپ، قیطان، دوخت و هرچیز دیگری به هم متصل می‌شود. عبایی بیشتر از چادر مشکی تولید می‌شود، چون همه خانم‌های مسلمان در هر کجای دنیا مثل آمریکا و انگلیس و… هم آن را سرشان می‌کنند. دانستن این تفاوت‌ها و این فرهنگ‌ها، خیلی به کره‌ای‌ها برای تولید چادرهای موردپسند مردم سراسر دنیا کمک کرده است.

اسامی پارچه چادری بر چه اساسی است؟

اسم تجاری پارچه های چادری معنی خاصی ندارند و توسط تاجر تعیین می شود. بطور مثال پارچه هایی مانند اِل گانس و دونه طلایی، عروس کویت و عروس خلیج و امثالهم، ماهاراجه، کَن کَن و … ، اسامی واقعی نیستند بلکه تاجر آنها را تعیین و تولیدکننده به سفارش تاجر اسمی را برای روی پارچه هاچاپ می کند. اگر در کشور کره جنوبی به عنوان بزرگترین تولیدکنندۀ چادر مشکی دنیا، بگویید من میخواهم این پارچه به نام خربزه تولید شود آنها می نویسند خربزه، اصلاً برای آنها مهم نیست.

برای خرید و فروش انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط باشید.

اکبر حقی زهابی

تلفن های سفارش:

09169558627

09930699356

ایمیل:Akbar.z1351@gmail.com

ادرس سایت های خرید انواع پارچه :

https://parchedozan.ir

https://parchedaran.ir

https://parchehdooz.ir

https://clothcity.ir

https://ircloth.ir

کانال تلگرام :parchehdoozan@