پارچه ساتن

پارچه ساتن چیست؟

پارچه ساتن پارچه‌ای است که در ابتدا؛ یعنی در زمان‌های قدیم دو رویه داشت: رویه‌ای صاف، لیز و براق که خاص‌بودنِ خود را مدیون آن است و رویه‌ای مات و غیربراق در بافت پشتی‌اش. در گذر زمان و با تولید الیاف مختلف، شکل‌های متنوعی از این پارچه تولید شد. این پارچه در اصل از بافت الیاف ابریشمی دوخته می‌شد. اما این‌روزها، از الیاف دیگری مانند ریون و پلی‌استر هم در بافت ساتن استفاده می‌کنند.

پارچه ساتن

تلفن سفارش:

واتساپ 09169558627

واتساپ : 09930699356

نوع بافت ساتن

ساتن پیش از آنکه نوع خاصی از پارچه باشد، نوعی مخصوص از بافت الیاف است. در این نوع بافت، ۴ نخ پود یا بیشتر روی یک نخ تار قرار می‌گیرند. نخ‌ها پود در تار تنیده می‌شوند و بافت ساتنی را به ‌وجود می‌آورند. البته این اساس بافت ساتن است و حالت‌های دیگری هم برای تولید انواع پارچه با بافت ساتن وجود دارد.

تفاوت ساتن و ابریشم

ساتن در اصل، نوعی بافت پارچه است و ابریشم ماده خامی است که با آن پارچه‌های مختلف از جمله انواعی از پارچه ساتن بافته می‌شوند. پارچه‌های ساتنی که در بافت‌شان از ابریشم استفاده می‌شود، گران‌تر از انواع دیگر هستند.

با تاریخچه پارچه ساتن آشنا شویم

با تاریخچه پارچه ساتن آشنا شویم
پارچه‌ای چینی از جنس ساتن با طرح اژدها

ساتن از نام شهری بندری در چین گرفته شده است. نام این شهر زایتون (Zaitun) است و هنرمندان پارچه‌باف چینی در تولید پارچه ساتن نقش مهمی داشته‌اند. البته حدس و گمان‌های دیگری هم درباره نام‌گذاری این بافت و پارچه وجود دارد.

برخی مدعی‌اند که ساتن تا زمان رنسانس سزتون (sztun) نامیده می‌شده و بعدها تولیدکنندگان پارچه در ایتالیا، این واژه را به ساتا (saeta) تغییر داده‌اند که به معنای موی سر است. دلیل این انتخاب هم بافت نرم و ابریشم‌گونه پارچه بوده که بی‌شباهت به رشته‌ای از موهای براق و نرم نیست.

قدمت تولید پارچه ساتن

قدمت تولید این پارچه به قرون وسطی بازمی‌گردد. در آن زمان، خرید ساتن فقط در انحصار طبقات مرفه اجتماع بود. پارچه ساتن در شهر بندری زایتون دوخته می‌شد و کم‌کم در اواخر قرون وسطی پای خود را از راه جاده ابریشم به اروپا باز کرد.

در زمان‌های گذشته، تاجران عرب از خرید ساتن استقبال زیادی می‌کردند و یکی از مشتریان درجه‌یک این پارچه از چین، همین عرب‌ها بودند. تولید ساتن در آغاز، رمز و رازی سربه‌مُهر بود اما به‌تدریج، ترفندهایش از چین به کره، ژاپن، هند، تایلند و نقاط مختلف آسیا هم منتقل شد و بعدها اروپاییان هم به میدان آمدند.

توسعه بافت و تجارت ساتن در نقاط مختلف دنیا

پارچه ساتن
دو پارچه ساتن براق و زیبا

 

ساتن و تجارت آن میان چین، اعراب و دنیای غرب به شکل‌گیری جریانی از ارتباطات تجاری و مراودات اقتصادی میان این نقاط دنیا شکل داده بود. کشور ایتالیا نخستین نقطه از اروپا بود که در قرن ۱۲ میلادی شروع به تولید ساتن کرد.

در اواخر دوره رنسانس، بافت پارچه ساتن از ایتالیا به اسپانیا، هلند، فرانسه، انگلستان و مستعمره‌های آمریکا هم رسید. تا قرن ۱۴ میلادی، پارچه ساتن در نقاط مختلف اروپا تولید می‌شد اما همچنان به دلیل قیمت بالایی که داشت، مشتریان آن بیشتر ثروتمندان بودند.

وجود ابریشم و نخ‌های مرغوب در بافت ساتن، قیمت آن را بالا می‌بُرد. بعدها زنان روستایی هم به ترفندهای بافت این پارچه در نقاط مختلف دنیا آگاه شدند و کم‌کم استفاده از ساتن میان اقشار گوناگون جامعه رواج پیدا کرد.

برای خرید و فروش انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن سفارش:

واتساپ 09169558627

واتساپ : 09930699356

تلگرام: @parchehdozan

ایمیل :Akbar.z1351@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما