پارچه ساتن

پارچه ساتن که در زبان انگلیسی ساتین خوانده می شود و به این شکل Satin نوشته می شود. پارچه ای است نرم با رنگ های براق و لوکس  که در بازار پیدا می شود. این پارچه که از نرمی و لطافت خاصی برخوردار است از ابریشم یا الیاف مصنوعی بافته می شود.

از پارچه ساتن برای دوخت انواع لباس های مجلسی مانند لباس عروسی،لباس خواب،تونیک،جلیقه،پیراهن استفاده می شود حتی می توان گفت لباس هایی که با این نوع پارچه دوخته می شوند مقاوم و بادوام هستند.نام ساتن از نام بندری در شهر کوآنژو چین گرفته شده است که در زبان عربی به معنای زیتون هست . این بندر ، این بندر بزرگ حمل و نقل ابریشم بود که از جاده دریایی ابریشم برای حمل و نقل کالا و رسیدن به اروپا استفاده می کرد. حتما به این موضوع دقت کنید که ساتن به نوع بافتی گفته می شود که پارچه از آن به وجود می آید برخی از پارچه هایی که به وسیله ساتن تولید می شوند ممکن است که خودشان ساتن نباشند.پارچه اطلس یا ساتین پارچه ای است که در بافت آن از کتان استفاده شده است که در این پارچه از ساتن نیز استفاده شده است. پارچه ونیزی پارچه ای است که با بافت ساتن تولید می شود.

لباس مجلسی دخترانه قرمز رنگ از جنس ساتنلباس مجلسی دخترانه قرمز رنگ از جنس ساتن

لباس مجلسی دخترانه قرمز رنگ از جنس ساتنپیراهن سفید رنگ مردانه از جنس ساتن

انواع پارچه ساتن بر اساس نوع بافت

پارچه های ساتن بر اساس نوع بافت به دو نوع پارچه ساتن تاری و پارچه ساتن پودی تقسیم بندی می شوند.

  •  تاری : در این نوع پارچه تارها بیشتر روی پارچه موج می زنند. پشت این پارچه مات است و برای روبان،پیراهن زنانه،کت و آستر قابل استفاده است. پارچه نوع تاری پنبه ای نیز برای پیراهن و آستر کاربرد دارد.بافت پارچه ساتن ممکن است با روش های گوناگون با بافت های دیگر همچون بافت تافته، بافت کج راه،بافت پرزدار و غیره ترکیب شود.پارچه های ساتن که یک سمت آن مات و کدر است را از فلامنت الیاف مصنوعی به ویژه استات تهیه می کنند.

  •  پودی : به پارچه هایی گفته می شود که در بافت آن ها از نخ شانه(شانه کردن  مرحله ای از ریسندگی است که در آن الیاف کوتاه و اضافی بجامانده از مراحل قبلی از دسته الیاف خارج می شوند و الیاف حاصل بیشتر حالت موازی با یکدیگر را پیدا می کنند. در اینجا می توان نخ های ظریفی تهیه کرد که در تولید پارچه های ظریف مورد استفاده قرار می گیرند) و مرسریزه(نوع تکمیل نخ هایی از جنس پنبه هست در اینجا خواص بد نخ گرفته می شود و به آن شفافیت داده می شود این نوع پارچه ها دارای شفافیت و براق بودن بیشتری نسبت به پارچه های عادی هستند ) استفاده می شود. این نوع پارچه ها دارای سطحی نرم و براق هستند و برای لباس شب ، آستری، لباس زیر ، روتختی، رو لحاف و روی مبلی مورد استفاده قرار می گیرند

پارچه ای از جنس ساتنپارچه ای از جنس ساتن

پارچه ای از جنس ساتنپارچه ای از جنس ساتن
پارچه ای از جنس ساتن

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما