شناخت جنس و نوع پارچه

شناخت جنس و نوع پارچه از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است افرادی که در زمینه ی طراحی و تولید لباس به صورت تخصصی در حال فعالیت هستند شناخت کافی از انواع پارچه ها داشته باشند. چنان چه طراحان لباس از انواع پارچه ها شناخت کافی داشته باشند می توانند با توجه به پارچه و نوع آن و جنسی که دارد طرح و مدل مناسبی را روی آن پیاده کنند.

تکنولوژی و فناوری سبب شده است که این روزها ما شاهد انواع پارچه ها باشیم و پارچه های متفاوتی در بازار وجود داشته باشد از جمله پارچه های کتان، پارچه استوک، پارچه پنبه ای و … .

منشاء پارچه ها

پارچه ها از حیث منبع و منشاء به چهار دسته تقسیم می شوند. گیاهی، حیوانی، معدنی و شیمیایی.

پارچه هایی که الیاف طبیعی تشکیل دهنده ی آن ها هستند مانند نخ، پنبه ایی و کتان.

یکی از پر طرفدارترین پارچه هایی که وجود دارد پارچه های نخی و پنبه ایی هستند  اکثر افراد در فصل گرما از این مدل پارچه ها استقبال می کنند.

نکته ایی که در مورد پارچه های نخی باید مورد توجه قرار گیرد این است که قبل از برش، این پارچه ها باید در آب گذاشته شوند زیرا پارچه ها نخی و پنبه ایی در اثر شستن آب می روند.

از دیگر خصوصیت هایی که پارچه های نخی دارند چروک شدن آن هاست.

از جمله پارچه های نخی می توان به چیت اشاره کرد که تراکم تار و پود آن کم است و برای دوخت لباس راحتی مردانه و زنانه کاربرد دارد که می توان آن را در دو مدل طرح دار و ساده تهیه کرد.

از دیگر پارچه های نخی متقال است که مصرف آن برای دوخت لباس نیست و بیشتر برای روبالشی و ملحفه به کار می رود، تراکم تار و پود در پارچه های متقال بسیار زیاد است.

ضایعات پارچه

چلوار

از پارچه هایی که در بین انواع پارچه های نخی وجود دارد و طرفداران زیادی دارد پارچه های چلوار هستند که برای دوخت لباس های زنانه و مردانه کاربرد دارد و می توان آن را در مدل ها و رنگ های مختلف تهیه کرد.

کرباس

تراکم تار و پود در پارچه های کرباس کم است و جنس این پارچه ها ضخیم است و از دیگر خصوصیت هایی که این پارچه دارد آهاردار بودن آن است، این نوع پارچه برای دوخت لباس مناسب نیست.

کتان

پارچه های کتان به دلیل خنک بودن از شهرت خوبی دارند، جنس این پارچه ها به گونه ایی است که سریع چروک می شوند.

شناخت پارچه ها و اینکه چه خصوصیت ها و ویژگی هایی دارد در طراحی و انتخاب مدل می تواند به طراح بسیار کمک کند و سپس طراح با توجه به ویژگی هایی که برای پارچه وجود دارد بهترین مدل را بر روی پارچه پیاده می کند.

برای خرید وفروش انواع پارچه با ما در تماس باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن تماس : 09169558627

ایمیل : Akbar.z1351@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما