پارچه کرپ

پارچه کرپ

معرفی پارچه کرپ

پارچه کرپ به گروهی از پارچه‌ها اطلاق می‌شود که از ابریشم، ریون، استات، پنبه، پشم، الیاف مصنوعی و یا مخلوطی از الیاف با خصوصیات چین جزئی و یا دانه دانه شدن در سطح پارچه تولید شده باشند. پارچه کرپ پارچه‌ای نرم و کمی براق است. افت خوبی دارد و کاملاً بر روی اندام می‌نشیند. به همین دلیل از پارچه کرپ برای دوخت مانتو و لباس‌های مجلسی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع استفاده می‌شود.

پارچه کرپ از نخ پرتاب تهیه می‌شوند و در گذشته به صورت تار و پودی بوده است، اما امروزه تریکوها نیز به صورت کرپ تولید می‌شوند. ضخامت کرپ متغیر است و البته جنس آن نیز می‌تواند نرم یا زبر باشد.

کاربردهای پارچه کرپ بسیار متنوع هستند و از این نوع پارچه علاوه بر دوخت پوشاک برای دوخت منسوجات دیگر مانند پارچه رو مبلی، رومیزی، کوسن و… نیز استفاده می‌شود.

دو نوع متمایز از بافت‌ پارچه‌های کرپ وجود دارند که نوع اول به کرپ نرم یا کرپ مشرقی و نوع دوم به کرپ سخت یا پیچ خورده معروف هستند.. کرپ ابریشمی که معروف‌ترین نوع آن می‌باشد، از نخ ابریشمی حاوی چسب و مواد طبیعی اولیه خود تهیه می‌شود. از ایام قدیم تا کنون، کرپ پارچه مشهور و مورد علاقه زنان برای مانتو بوده است.

انواع پارچه‌های کرپ

کرپ از انواع و اقسام مختلف و طرح‌های متنوعی تولید می‌شود که عبارتند از:

پارچه کرپ شیفون: این پارچه نرم و ظریف با بافت تافته از نخ‌های ابریشمی نمره ۱٫۷ تکس و تراکم تار و پودی ۴۰ است. به پارچه شیفون، پارچه شبه ابریشمی نیز می‌گویند.

پارچه کرپ ژرژت: این پارچه مقاوم‌ترین پارچه در بین پارچه‌ها است و مشکل اتو زدن و نخ کش شدن پارچه‌ها را برطرف کرده است. از این پارچه بیشتر در دوخت چادر مشکی استفاده می‌شود.

پارچه کرپ ژرسه: این پارچه کش باف پودی از ویسکوز، استات، پنبه و مخلوطی از آنها می‌باشد.

پارچه کرپ موهر: این پارچه دارای خاصیت رنگ پذیری خوبی است و رنگ‌ها را با درخشندگی و شفافیت زیادی نشان می‌دهد. این نوع پارچه گران است و دارای خاصیت کشسانی فوق العاده‌ای نیز می‌باشد.

پارچه کرپ لئونارد: این پارچه نیز مانند بسیاری دیگر از کرپ‌ها از نام کارخانه سازنده آن برگرفته شده است که بیشتر از این پارچه برای دوخت البسه زنانه استفاده می‌شود. بافت این پارچه اغلب تافته و ندرتاً کرپ بوده ولی نخ‌های پود آن کرپ هستند.

پارچه کرپ پوپلین: پارچه‌ای با بافت ریپس تاری و تارهای ظریف و پودهای ضخیم که ابتدا از ابریشم تهیه می‌شده است اما امروزه از پشم و پنبه و الیاف مصنوعی تهیه می‌شود.

پارچه کرپ خاویاری: این واژه بین پارچه فروشان متداول است و به پارچه‌هایی اطلاق می‌شود که سطح آنها دارای گل‌های نسبتاً درشت به اندازه یک دانه خاویار (شبیه دانه ماش) برجسته بوده و بیشتر برای دوخت چادر و مقنعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه کرپ سیلک: این نوع پارچه مناسب مانتو، کت، دامن، شومیز، سارافون و خرج کار می‌باشد و دارای خاصیت ضد چروک و ثابت ماندن رنگ است.

پارچه کرپ گاباردین: این پارچه بیشتر به رنگ مشکی در بازار وجود دارد و دارای بافت درشت و نوعی حالت برجسته است و با توجه به ضخامتی که دارد مناسب دوخت انواع کت مجلسی می‌باشد. ایراد بزرگ این پارچه، قیمت بالا و نخ کش شدن سریع آن است.

برای خرید و فروش انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط  باشید.

اکبر حقی زهابی

تلفن تماس :09169558627

ایمیل : Akbar.z1351@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما