پارچه مخمل

پارچه مخمل از بافت دو لایه پارچه و تنیدن کرک‌ها بر روی آن به وجود می‌آید. به این صورت که دو پارچه موازی هم با یک فاصله مشخص از هم قرار می‌گیرند و کرک‌ها به صورت عمودی این دو پارچه را به هم می‌بافند. در نهایت یک تیغ از میان این دو پارچه عبور می‌کند و دو لایه پارچه کرک‌دار تولید می‌شود. بعد از این مرحله اصلاح کرک‌ها صورت می‌گیرد و تمام کرک‌ها به یک اندازه کوتاه می‌شوند تا پارچه مخمل مرغوبی تولید شود.

اولین پارچه‌های مخمل در کشور مصر با الیاف کتان تولید شدند که کرک‌هایی حلقوی داشتند و از آن برای لباس‌های درباریان و اشراف‌زادگان استفاده می‌شد. چینی‌ها نیز اولین و تنها تولیدکننده مخمل ابریشمی بودند که برای مدت‌ها راز بافندگی این نوع پارچه را برای خود نگه داشته بودند.

چه ویژگی‌هایی پارچه‌ی مخمل را تبدیل به یکی از لوکس‌ترین پارچه‌ها می‌کند؟

پارچه‌ی مخمل، پارچهای کرک‌دار (پرزدار)  است که لطافت و درخشندگی آن در تاریخِ لباس همواره مورد توجه انسان‌ها، خصوصا طبقه اشراف و درباریان، بوده است. مخمل یک نوع بافت کرکدارِ پارچه است که به دلیل دشوار بودنِ بافتِ آن در گذشته فقط اشراف و درباریان لباس‌هایی از جنس آن را به تن می‌کردند. زمانی که با پیشرفت تکنولوژی و صنعت نساجی تولید آن انبوه شد این پارچه در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

پارچه مخمل

پارچه‌ی مخمل به جهت نوع بافت به دو دسته تقسیم می‌شود

  • بافت روی سیم

کرک‌ها برای قرار گرفتن در بافت پارچه، دور سیم پیچیده می‌شوند که این سیم‌ها با عبور از تار و پودِ پارچه، کرک‌ها را وارد بافت پارچه می‌کنند و سپس سیم‌ها را از پارچه خارج می‌کنند.

  • بافت دولایه

مصطلح‌تر از بافت روی سیم است و همان روش بافت ذکر شده در بالا می باشد.

پارچه‌ی مخمل به جهت بافت کرک‌ها بر سطح پارچه به دو دسته تقسیم می‌شود

  • کرک در تمام سطح پارچه وجود دارد مانند مخمل ساده
  • کرک در بخش‌های خاصی که باعث به وجود آمدن نقوش مختلف می‌شوند وجود دارد مانند مخمل برجسته

اصطلاح خواب پارچه‌ی مخمل و چند نکته در مورد آن

اگر کرک‌های پارچه‌ی مخمل در جهتی که بافته شده‌اند شانه شوند، مخمل درخشان و یک دست دیده می‌شود و اگر کرک ها در جهت مخالف بافت خود شانه شوند، پارچه‌ی مخمل تیره‌تر به نظر می‌رسد. برخی از پارچه‌های مخمل یکرو هستند یعنی خواب کرک‌ها در یک جهت بافته شده است. پارچه‌های مخمل دورو پارچه‌هایی هستند که کرک‌های آن در دو جهت بافته شده است.

اصطلاح خواب پارچه‌ی مخمل و چند نکته در مورد آن

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما